Sources for the approach of a decade (¿or more?) of argentine Physical Education The library of César S. Vásquez preserved in the Centro de Documentación Histórica. ISEF N° 1 “Dr. Enrique Romero Brest”

Main Article Content

Martín Alejandro Pereyra

Abstract

The main objective of this work is to disseminate the existence of the personal library of César S. Vásquez preserved in the Centro de Documentación Histórica belonging to the ISEF N°. 1 “Dr. Enrique Romero Brest”. There will be a tour of its arrival in this repository, how it is organized and the ways of accessing it. Some documents that this personal archive treasures with the intention of making an approach to new lines of investigation will also be detailed. In particular, the focus will be on the documentary compilations made by Vásquez and especially on a document that compiles a large number of newspaper clippings that cover his entire tenure as head of the Dirección General de Educación Física from 1938 to 1947. For his part, the approaching a set of personal documents for the historicization of institutional issues, presents a challenge and an incentive, given the nature of these primary sources, as a complement to the abundant academic production generated to date linked to this government entity and its various initiatives. In the same way, these materials contain valuable information about the different institutions through which this character passed his professional life, an aspect that invites the investigation of said entities in particular, as well as the possible relationships between them and the Dirección General that regulated national Physical Education for almost a decade.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereyra, M. A. (2023). Sources for the approach of a decade (¿or more?) of argentine Physical Education: The library of César S. Vásquez preserved in the Centro de Documentación Histórica. ISEF N° 1 “Dr. Enrique Romero Brest”. Perspectivas De investigación En Educación Física, 2(3), e025. https://doi.org/10.24215/29534372e025
Section
Cuadernos de trabajo y fuentes de investigación

References

Aisenstein, Á y Elías, L. (2018). Influencias de la YMCA en la cultura institucional del Instituto Nacional de Educación Física (INEF) Gral. Belgrano. Argentina, 1939-1967. Revista Iberoamericana de Patrimonio Histórico-Educativo, (4)1, 80-95. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i1.7859 DOI: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i1.7859

Aisenstein, Á. y Melano, I. (2018). Formación docente en Educación Física en Argentina durante la última dictadura militar. El caso del INEF «Gral. Manuel Belgrano». En C. Kauffman (Ed.), Estudios sobre historia y política de la educación argentina reciente (1960-2000) (pp. 179-198). [Buenos Aires]: Ediciones Fahren House.

Aisenstein, Á. y Scharagrodsky P. (2006). Tras las huellas de la Educación Física Escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogía: 1880-1950. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Feiguin, M. A. (2019). El INEF General Belgrano de San Fernando y la consolidación de una cultura escolar para la formación del docente (1938-1954/55) (Tesis Maestría). Universidad de San Andrés, San Fernando.

Feiguin, M. A. y Aisenstein, Á. (2016). Diseño de sujetos morales, sanos y patriotas. Formación de profesores en Educación Física. Argentina 1938-1967. Revista Pedagogía y Saberes, 44, 9-20. https://doi.org/10.17227/01212494.44pys9.20 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.44pys9.20

Feiguin, M. A., Cobiella, M. y Aisenstein, Á. (29-31 de octubre de 2015). Un nuevo dispositivo para la formación de profesores en educación física: marco normativo y primeras normas institucionales. VIII jornadas y 1° Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado, Mar del Plata, Argentina.

Galak, E. y Pereyra, M. (2021). Una imagen de la Educación Física argentina. Las producciones fílmicas de la Dirección General de Educación Física en la década de 1940 y las mil palabras que las argumentan. Cine Documental, 23, 84-114. Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/una-imagen-de-la-educacion-fisica-argentina-las-producciones-filmicas-de-la-direccion-general-de-educacion-fisica-en-la-decada-de-1940-y-las-mil-palabras-que-las-argumentan/

Galak, E., Kopelovich, P. y Pereyra, M. (2020). La Dirección General de Educación Física y la gestión de César Vásquez (Argentina, 1938-1947). Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, en prensa.

Galak, E., Kopelovich, P. y Pereyra, M. (2021). Entre el nacionalismo y la internacionalización: la primera década de la Dirección General de Educación Física (Argentina, 1938-1947). Praxis educativa, 25(2), 1-20. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250210 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250210

Galak, E., Pereyra, M. y Orbuch, I. (2021). La Fiesta de la Educación Física en Argentina entre 1939-1944. La masificación de una estrategia gubernamental educativa y propagandística. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(90), 911-934. Recuperado de https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2021/07/rmie.90.pdf

Levoratti, A. (2020). La configuración de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación de la República Argentina. Entre las problemáticas locales y los lineamientos internacionales (1963-1983). Revista Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 29(2), 110-129. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/33056

Lóriga, S. (2012). La escritura biográfica y la escritura histórica en los siglos XIX y XX. Anuario IEHS, 27, 163-186. Recuperado de http://anuarioiehs.unicen.edu.ar/resumenes/2012/5%20La%20escritura%20biogr%C3%A1fica%20y%20la%20escritura%20hist%C3%B3rica%20de%20los%20siglos%20XIX%20y%20XX.html

Lvovich, D. (2006). El nacionalismo de derecha. Desde sus orígenes hasta Tacuara. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Orbuch, I. (2018). Fiesta de la Educación Física 1949. Tensiones en medio del festejo. Sudamérica: Revista de Ciencias Sociales, 8, 145-168. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/2638

Pené, M., Bossié, F., Calvente, V. y Giménez, F. (2021). Los archivos personales conservados en bibliotecas universitarias argentinas y su importancia para la investigación y la cultura. Investigación bibliotecológica, 35(86), 143-160. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12344/pr.12344.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2021.86.58272

Petra, A. (2007). Los documentos particulares como fuentes históricas: la experiencia del CeDInCI con los fondos de archivo de las izquierdas argentinas. Políticas de la Memoria, 6/7, 206-211.

Saraví Rivière, J. (1998). Aportes para una historia de la Educación Física 1900 a 1945. Buenos Aires: IEF Nº 1.