Formation of international educational networks and circuits. The case of the First South American Meeting of Physical Education Teachers Associations, 1950
Main Article Content
Abstract
The following work analyzes, from the social and cultural history of education, the topics and proposals addressed in the First South American Meeting of Physical Education Teachers Associations. Likewise, it examines the international event as a place where the voices of certain specialists stood out, as well as the presence of certain institutions. It conceptualizes the South American event as part and, at the same time, product of a more complex and diversified circuit of meetings, conferences, congresses, study tours and personal and institutional alliances produced especially in the 1940s in Latin America. The South American meeting is identified as a conceptual discussion space articulated with corporate claims, merged with national and South American narratives.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Aisenstein, Á. (2007). La matriz disciplinar de la educación física. Su relación con la escuela y la cultura en el contexto nacional (Argentina 1880-1960). En C. Soares (Org.), Pesquisas sobre o corpo. Ciências Humanas e Educação (pp. 23-47). Sao Paulo: Autores Asociados.
Almada, C. (2019). Infancias peronistas. La cultura física y el deporte en la Fundación Eva Perón (1948-1955). Buenos Aires: Prometeo.
Andrade de Melo, V. (2008). Inezil Penna Marinho e a Escola de Educação Física e Desportos/UFRJ.
Arquivos em Movimento, 4(2), 179-188.
Arata, N., y Pineau, P. (eds.). (2019). Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Cassani, J., Carvalho, L. y Ferreira Neto, A. (2021). A constituição de projetos formativos latinoamericanos para a educação física (1944-1952). Revista Brasileira de História da Educação, 21(1), 2-27. DOI: https://doi.org/10.4025/10.4025/rbhe.v21.2021.e163
Dalben, A. (2011). Inezil Penna Marinho: formação de um intelectual da educação física. Movimento, 17(1), 59-76. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.16968
Elsey, B. y Nadel, J. (2019). Futbolera. A History of Women and Sports in Latin America. Austin: University of Texas Press. DOI: https://doi.org/10.7560/310427
Galak, E., Kopelovich, P. y Pereyra, M. (2021). Entre el nacionalismo y la internacionalización: la primera década de la Dirección General de Educación Física (Argentina, 1938-1947). Praxis educativa, 25(2), 1-20. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250210
Hidalgo Kawada, F. (Ed.). (2020). Educación Física en Chile: discursos, performatividades y posibilidades de los cuerpos. Armenia: Editorial Kinesis.
Levoratti, A. (2020). La configuración de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación de la República Argentina. Entre las problemáticas locales y los lineamientos internacionales (1963-1983). Revista Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 29(2), 110-129.
Perspectivas de Investigación en Educación Física, 2022, vol. 1 núm. 2, (ISSN-e en trámite) Levoratti, A., y Scharagrodsky, P. (2021). Notas para una historia de las instituciones argentinas de formación de docentes en Educación Física durante el siglo XX. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(35), 92-110. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1084
Linhales, M., Rodrigues Puchta, M. y Rosa, M. C. (Orgs.). (2019). Diálogos Transnacionais na História da Educação Física. Belo Horizonte: Fino Traço.
Neiburg, F., y Plotkin, M. (Comps.). (2004). Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Buenos Aires: Paidós.
Oliveira, A., Schneider, O., Dos Santos, W. y Ferreira Neto, A. (2015). Inezil Penna Marinho: operações
historiográficas na educação física (1940-1958). Movimento, 21(2), 291-302. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.46354
Orbuch, I. (2020). Peronismo y cultura física. Democratización, sociabilidad y propaganda. Buenos Aires: Imago Mundi.
Rein, R., y Panella, C. (Comps.). (2019). El deporte en el primer peronismo: Estado, competencias, deportistas. La Plata: Ediciones EPC de Periodismo y Comunicación.
Saraví Rivière, J. (2014). Historia de la Educación Física argentina. Buenos Aires: Editorial del Zorzal.
Scharagrodsky, P. (2020). Especialistas, instituciones y propuestas vinculadas al saber y al hacer corporal: la Primera Conferencia de Profesores de Educación Física, Buenos Aires, 1942. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, 28, e020028. DOI: https://doi.org/10.20396/resgate.v28i0.8660489
Scharagrodsky, P. (2021). Cartografiando saberes, grupos ocupacionales, instituciones, agentes y redes. El caso del Segundo Congreso Panamericano de Educación Física, México, 1946. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 9(17), 118-142. DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v9i17.336
Scharagrodsky, P. (Comp.). (2011). La invención del ‘homo gymnasticus’. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente. Buenos Aires: Editorial Prometeo.
Stagno, L. (2021). La política editorial de Lorenzo Luzuriaga: prensa pedagógica y colecciones de libros en la circulación transnacional de la Escuela Nueva. En E. Galak, A. Abramowski, A. Assaneo y I. Frechtel (Comps.), Circulaciones, tránsitos y traducciones en la historia de la educación (pp. 187-202). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE Editorial.
Torres, C. (2011). La educación física en Estados Unidos (1865-1945). En P. Scharagrodsky (Comp.), La invención del ‘homo gymnasticus’. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente (pp. 253-277). Buenos Aires: Editorial Prometeo.