Curricular transformation and School sports competition in Uruguay: a renewed opportunity in the light of sports education
Main Article Content
Abstract
Since March 2023, a curricular transformation in education is being implemented in Uruguay. The new “National Curricular Framework” replaces at the first educational level, the “Initial and Primary Education” that has been in force since 2009. One of the novelties in the Physical Education area that enhances the teaching of the disciplinary knowledge, is the incorporation of the concept of “sports education” from Velázquez Buendía (2004) with its three dimensions in which he proposes to intervene: in the practitioners, spectators and consumers. In this article, based on the findings from previous research done in Primary Schools from Montevideo and the northern coast of the country (Artigas, Salto, Paysandú, Río Negro and Soriano provinces) we reflect on sports teaching and its school competition, and we review its didactic transposition and pedagogization need. We propose a series of tasks that, from different dimensions, would contribute to the development to general and specific physical education competencies, proposed in the new curricular framework. In this way, the teaching of School sports competition, would propitiate the education of participatory and critics’ citizens, committed to the development of the country’s sport culture.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Administración Nacional de Educación Pública - ANEP (2008). Programa de Educación Inicial y Primaria. Consejo de Educación Primaria. Recuperado de: https://www.ceip.edu.uy/documentos/normativa/programaescolar/ProgramaEscolar_14-6.pdf
Administración Nacional de Educación Pública – ANEP (2020). Plan de Desarrollo Educativo 2020- 2024. Tomo 1. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2023/noticias/febrero/230222/TOMO%201%20MOTIVOS%20Presupuesto%202020-24%20v2023.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - ANEP (2022a). Marco Curricular Nacional. ANEP. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/Marco-Curricular-Nacional-2022/MCN%202%20Agosto%202022%20v13.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - ANEP (2022b). Educación Básica Integrada (EBI). Plan de estudios. ANEP. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/Marco-Curricular-Nacional-2022/Plan2023/Educación%20Básica%20Integrada%20Plan%20de%20estudios%202022%20v8.pdf
Administración Nacional de Educación Pública – ANEP (2022c). Progresiones de Aprendizaje. Transformación Curricular Integral. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/progresiones/Progresiones%20de%20Aprendizaje%202022.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - ANEP (2023a). Educación Básica Integrada (EBI). Programas 1er ciclo. Tramo 1 / Nivel 3,4,5 años – Tramo 2 / Grados 1.º y 2.º. ANEP. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/te-programas/2023/Compilación%20Programas%201er%20Ciclo%20final.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - ANEP (2023b). Reglamento de Evaluación el Estudiante (REDE) de la Educación Básica Integrada. Recuperado de: https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/Archivos/publicaciones/Marco-Curricular-Nacional-2022/Plan2023/REDE%202023v.pdf
Buck-Morss, S. (2013). Origen de la dialéctica negativa: Theodor Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Chevallard, I. (1992). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Coca, S. (1993). El hombre deportivo. Una teoría sobre el deporte. Madrid: Alianza.
Corbo, J. L. (2021). Teoría y praxis: el deporte como objeto de estudio y como objeto de enseñanza. Cuadernos del Claeh, 2(114), 353-365. https://doi.org/10.29192/claeh.40.2.21
Faria, F., Caregnato, A. F. y Cavichiolli, F. R. (2019). Deporte y competición en la educación física escolar: perspectivas educativas desde los conceptos de pedagogía deportiva. Revista Kinesis, 1(37), 1-12.
Manzino, C. (2021). Pensar la competición deportiva en el ámbito escolar. Revista Quehacer Educativo, 168, 66-71.
Manzino, C., Sarni, M., Noble, J., Suburú, A., Ruga, M. y Cardozo, J. (2017). Deporte escolar. En A. Craviotto (Comp.), Educación Física y Escuela. Revisión y actualización de saberes (pp. 45-68). Montevideo: Udelar, CSEP.
Manzino, C. y Rodríguez, V. (2019). Las competiciones deportivas escolares. Capitalicemos los diez años de experiencia. Hacer Escuela... Miradas Docentes desde la Educación Física, 3, 51-57. https://www.dgeip.edu.uy/documentos/2019/edfisica/Hacer-Escuela-Miradas-Docentes-3ra-edic-2019.pdf
Manzino, C. y Rodríguez, V. (2020). El deporte escolar y sus competiciones en escuelas privadas de Montevideo. Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 13(13), 9-15. https://doi.org/10.28997/ruefd.v0i13.1
Manzino, C. y Rodríguez, V. (2021). Desigualdades en el acceso a la competición deportiva: el caso de las escuelas de Montevideo (Uruguay). Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(274), 2-15.
Manzino, C. y Rodríguez, V. (2024). Existe la competición deportiva en la escuela uruguaya. Estudios en escuelas públicas y privadas de Montevideo. En M. Sarni, C. Manzino, I. Chirigliano, J. L. Corbo, L. Santos, M. Ruga y V. Rodríguez, La enseñanza del deporte en la escuela uruguaya. Respuestas pendientes (pp. 83-93). Montevideo: Udelar, CSEP. EN PRENSA.
Rodríguez López, J. (1998). Deporte y Ciencia. (2.ed.). Barcelona: INDE.
Ron, O. (2015). Deporte, deportes. En C. Carballo (Coord), Diccionario crítico de la educación física académica. Rastreo y análisis de los debates y tensiones en el campo académico de la Educación Física en Argentina (pp. 119-127). Buenos Aires: Prometeo.
Sarni, M. (2021). Educación deportiva de la Educación Física escolar. Un proceso de resistencia. Cuadernos del Clahe, Segunda serie, 40(114), 335-352.
Sarni, M. y Corbo, J. L. (2021). El sentido del contenido deporte en el Programa de Educación Primaria (Uruguay). Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 14(1), 1-10.
Sarni, M. y Beer, D. (2020). Transposición didáctica y educación deportiva en la Educación Física del Sistema Educativo. Lecturas: Educación Física Y Deportes, 25(270), 2-15. https://doi.org/10.46642/efd.v25i270.2132
Sarni, M. y Noble, J. (2018). Deporte y enseñanza. Estudios desde el propio campo. En B. Mora, Deporte y sociedad. Encontrando el futuro de los estudios sociales y culturales sobre deporte (pp. 212-231). Montevideo: Calco.
Trepat, D. (1995). La educación en valores a través de la iniciación deportiva. En D. Blázquez (Dir.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 95-114). Barcelona: INDE.
Velázquez Buendía, R. (2004). Enseñanza deportiva escolar y educación. En A. Fraile y J. L. Hernández (Coord.), Didáctica de la educación física: Una perspectiva crítica y transversal (pp. 171-196). Madrid: Biblioteca Nueva.
Velázquez Buendía, R. (2001). El currículo de la Educación Física a debate. En Deporte: ¿presencia o negación curricular? Actas del XIX Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación (pp. 65-104). España: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.
Velázquez Buendía, R. (2000). ¿Existe el deporte educativo? (Un ensayo en torno a la naturaleza educativa del deporte). Actas del XVIII Congreso Nacional de Educación Física (pp. 481-492). Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.