Physical Education in contexts of vulnerable childhood: dimensioning and reusing critical pretexts
Main Article Content
Abstract
In 2008, Physical Education was officially incorporated as a compulsory subject in the Early Childhood and Primary Education programs in Uruguay, thus establishing its widespread presence throughout the country's educational system. Among the content traditionally included for teaching by instructors in Physical Education classes, sports have always held a prominent place. The research study entitled “Sports Education in Public Schools in Uruguay: Curricular Norms, Beliefs, and Teaching Practices” which was completed in 2021, represents a significant contribution to our understanding of the subject. Part of the empirical basis for this study consisted of systematic observations of Physical Education classes, with a particular focus on sports education. This work presents the narrative of one specific teaching practice, which yields key elements for pedagogical-didactic analysis of sports practices in Physical Education, with a special emphasis on human rights perspectives. Subsequently, this case study is thoroughly reconstructed, incorporating the use of critical pretexts (Martos-García et al., 2021) as a central element aimed at fostering a dialectical transformation of entrenched practices within our professional intervention domain.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Administración Nacional de Educación Pública, C. d. (2008). Programa de Educación Inicial y Primaria. Montevideo: Grafica.
Barbero, J. I. (1996) Cultura profesional y curriculum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre la (im)posibilidad del cambio. Revista de Educación, 311, 13-49.
Cagigal, J. M. (1981). Deporte, espectáculo y acción. Madrid: Salvat.
Capocasale, A. Frugoni,Y.(2013) La “Práctica docente” amalgamada por los Derechos Humanos. En: Educación y derechos humanos: modelos para construir (pp. 184- 190). Montevideo: Grupo Magró.
Corbo, J. L. (2019) Sentidos del deporte en la escuela: Entre lo prescripto y lo enseñado (Tesis de maestría, Universidad CLAEH, Montevideo). Recuperada de: https://universidad.claeh.edu.uy/educacion/wp-content/uploads/sites/2/2020/03/Tesis_Jose%CC%81-Luis-Corbo.pdf
Devís Devís, J. (2018). Los discursos sobre las funciones de la educación física escolar. Continuidades, discontinuidades y retos. Revista Española de Educación Física y Deportes., 121-131.
Felis i Anaya, M., Martos-Garcia, D. y Devis-Devis, J. (2018) Socio-critical research on teaching physical education and physical education teacher education: A sistemic review. European Pysical Education Review, 24(3), 314-329.
Freire, P. (1969). La educación como práctica para la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del Currículo. Madrid: Morata.
Hernández Moreno, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: INDE.
Manzino, C., Sarni, M., Noble, J., Suburú, A., Ruga, M., y Cardozo, J. (2017). Deporte escolar. En A. Craviotto, Educación Física y escuela. Revisión y actualización de saberes. (págs. 42-60). Montevideo: UdelaR, CSEP.
Martos-García, D. et al. (2021) Educación Física como herramienta de transformación social. Pretextos críticos. Barcelona: INDE.
Novella, A., et al. (2014). Participación Infantil y construcción de la ciudadanía. Barcelona: Graó.
ONU (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. París. Recuperado de: http://www.ohchr.org/SP/ProfessionalInterest/Pages/CRC.aspx
Parlebas, P. (1981) Contribution a un lexique commenté en science de l’action motrice. Paris: INSEP.
Perez López, D. (2020). La enseñanza del deporte en Malvín Norte: un abordaje en cuestiones de forma y fondo. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(270), 94-105. https://doi.org/10.46642/efd.v25i270.2130
Red Solare (2006) Introducción a la propuesta Educativa Reggio Emilia. En: Una mirada reflexiva de la cultura de la infancia. Colombia. Recuperado de: www.equidadparalainfancia.org
Sanders, T. G. (1968) El método Paulo Freire. Nueva York: Universidad Americana Field Staff.
Sarni, M. (2021a) La enseñanza deportiva en las escuelas públicas de Uruguay: la normativa curricular y las creencias y prácticas docentes (Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid). Recuperada de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/694906
Sarni, M. (2021b). Educación deportiva en la Educación Física escolar. Un proceso de resistencia. Cuadernos del CLAEH, 40(114), 335-352. https://doi.org/DOI 10.29192/claeh.40.2.20
Soares, C. L. (1996). Educação Fisica escolar: Conhecimento e especificidade. Revista Paulista Educação Fisica, 2, 6-12.
Spector, H. (2001) La Filosofía de los Derechos Humanos. En: Revista Isonomía, Número 15, pp. 7- 53.
Tavosnanska, P. (compilador). (2009). Democratización del Deporte, la Educación Física y la Recreación. Aportes a la Integración Regional y a la Cooperación Institucional. Buenos Aires: Editorial Biotecnológia S.R.L.
Velázquez Buendía, R. (2000). ¿Existe el deporte educativo? (Un ensayo en torno a la naturaleza educativa del deporte). Actas del XVIII Congreso Nacional de Educación Física (págs. 481-492). Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.
Velázquez Buendía, R. (2004). Enseñanza deportiva escolar y educación. En J. L. Hernández, Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal (págs. 171-196). Madrid: Biblioteca Nueva.
UNICEF (2013) Observaciones Generales del Comité de los Derechos del Niño. http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRC/Pages/CRCIndex.aspx