Entrevista realizada a profesor de Educación Fí­sica del nivel secundario de escuela privada de la ciudad de La Plata. Análisis preliminar

Main Article Content

Pablo Kopelovich

Abstract

It is presented and analyzed in the first instance, an interview with a teacher in physical education from a private high school in the city of La Plata. It is part of the fieldwork to produce the Master's thesis in Social oriented in Education (ongoing, Latin American Social Sciences Institute, Buenos Aires), who wonders senses and practices around the subject Physical education in that institution. It is taken as the main theoretical framework the idea of school daily life of Elsie Rockwell and the concept of Pierre Bourdieu practices. Likewise, it is taken as reference literature on the so-called "elite education", especially the works of GuillerminaTiramonti and Sandra Ziegler.
Among the ways identified in the interview highlights the intention of Physical Education that generates habits or learning that can be applied beyond space and relative time, think of the subject as transmitting values, and some sportization of it. Also, references to gender issues and the importance given to the subject socially recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kopelovich, P. (2020). Entrevista realizada a profesor de Educación Fí­sica del nivel secundario de escuela privada de la ciudad de La Plata. Análisis preliminar. Perspectivas De investigación En Educación Física. Retrieved from https://www.pef.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PEF2016eygd01
Section
Entrevistas, grupos de discusión
Author Biography

Pablo Kopelovich, Área de Estudios e Investigaciones en Educación Física. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata. CONICET




References

Carr, D. (1983). The place of physical education in the school curriculum. En Momentum, 8 (1), 9-12.

Del Cueto, C. (2007). Los únicos privilegiados. Estrategias educativas de familias residentes en countries y barrios cerrados. Buenos Aires: Prometeo Libros, Universidad Nacional General Sarmiento.

Dubet, F. (2004). ¿Mutaciones institucionales y/o Neoliberalismo? Conferencia inaugural del Seminario Internacional sobre "Gobernabilidad de los sistemas educativos en América Latina" organizado por el IIPE/UNESCO en Buenos Aires, 24 y 25 de Noviembre de 2004.

Kirk, D. (1990). Educación Fí­sica y currí­culum. Universitat de València.

Tiramonti, G. y Ziegler, S. (comps.) (2008). La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades. Buenos Aires: Paidós.