La constitución histórica del campo de la cultura física y de la educación física. Actores, instituciones, discursos y políticas. Argentina (1901-1938)
Main Article Content
Abstract
The following research project aims to analyze the constitution of the field of physical culture and physical education in Argentina during the first four decades of the twentieth century. It will focus on the dispute between at least two groups with specific training institutions. The National Institute of Physical Education (INEF), which dates back to 1901 and the School of Gymnastics and Fencing Army created in 1897 (Saraví Riviere, 1998; Bertoni, 1996, 2001; Aisenstein & Scharagrodsky, 2006).
Each of these matrices of thought formation pedagogy, didactics, methodology and wider politics, nation, country, bodies orsexuality in different ways and with senses and particular meanings. The aim is to explore the differences and similarities between the two institutions retaking some of the above topics from the speeches that legitimized them, focusing the analysis on both the modern pedagogical discourse and hegemonic medical discourse. In particular, we analyze the medical discourse as legitimizing the field, in particular, will investigate the four sub-disciplines that constituted the quintessential interpretive grid moving bodies: the descriptive anatomy, exercise physiology, gynecology and anthropometry.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Acha, O. (2000) El sexo de la historia. Intervenciones de género para una crítica antiesencialista de la historiografía. Buenos Aires: ed. El Cielo por Asalto.
Aisentein, A. & Scharagrodsky, P. (org.) (2006)Tras las huellas de la Educación Física Escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogía.1880-1950. Buenos Aires: Prometeo.
Armus, D. (2007) La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950. Buenos Aires: Edhasa.
Barbero González, J. (1996) “Cultura profesional y currículum (oculto) en educación física. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio”, en Revista Historia de la Educación, N º 311, Madrid, pp. 13-49.
Barrancos, D. (1997) “Socialistas y la suplementación de la escuela pública: la Asociación de Bibliotecas y Recreos infantiles (1913-1930)” en Morgade, G., (comp.) Mujeres en la Educación: género y docencia en la argentina 1870-1930,Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 130-150.
Bertoni, L. (1996) “Soldados, gimnastas y escolares. La escuela y la formación de la nacionalidad a fines del siglo XIX”, en Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 3ra. Serie, N º 13, Bs. As., pp. 35-57.
Bertoni, L. (2001)Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Burke, P. (ed.) (2003) Formas de hacer historia. Madrid: Alianza Editorial.
Butler, J. (2001) El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.
Butler, J. (2004) “Conflicto de género, teoría feminista y discurso psicoanalítico”, en Millán, C. y Estrada, A. (edits.) Pensar (en) género. Teoría y práctica para nuevas cartografías del cuerpo. Bogotá: Edit. Pontificia Universidad Javeriana, pp. 264-283.
Connell, R. (1995) Masculinities. Berkeley: University of California Press.
Connell, R. (2001) “Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas” en Revista Nómadas N º 14 (construcciones de género y cultura escolar), Departamento de Investigaciones Universidad Central, Bogotá, pp. 156-171.
Foucault, M. (1995) La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI.
Gleyse, J. (2007) “O diálogo das ciências humanas e das ciências da vida na educação física na França. Análise e perspectivas” en Soares, C., (org.) Pesquisas sobre o corpo. Ciências Humanas e Educação, São Paulo, Autores Asociados, pp. 139-157.
Lopes Louro, G. (1999) (Comp.) O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte:ed. Autentica.
Mosse, G. (1996) The Imageof Man: theCreation of Modern Masculinity. Oxford: Oxford University Press.
Nouzeilles, G. (2000) Ficciones somáticas. Naturalismo, nacionalismo y políticas médicas del cuerpo (Argentina 1880-1910). Rosario: Beatriz Viterbo.
Saraví Riviere, J. (1986) Historia de la Educación Física Argentina Siglo XIX. Bs. As.: INEF.
Saraví Riviere, J. (1998) Aportes para una historia de la Educación Física (1900-1945). Bs. As.: IEF N º 1.