La constitución histórica del campo de la cultura fí­sica y de la educación fí­sica. Actores, instituciones, discursos y polí­ticas. Argentina (1901-1938)

Main Article Content

Pablo Scharagrodsky
Carlos Alberto Parenti
Gerardo Javier Fittipaldi
Silvia Estela Martínez
Alejo Levoratti
Carina Judith Scharagrodsky
María Belén Bonamy

Abstract

The following research project aims to analyze the constitution of the field of physical culture and physical education in Argentina during the first four decades of the twentieth century. It will focus on the dispute between at least two groups with specific training institutions. The National Institute of Physical Education (INEF), which dates back to 1901 and the School of Gymnastics and Fencing Army created in 1897 (Saraví­ Riviere, 1998; Bertoni, 1996, 2001; Aisenstein & Scharagrodsky, 2006).
Each of these matrices of thought formation pedagogy, didactics, methodology and wider politics, nation, country, bodies orsexuality in different ways and with senses and particular meanings. The aim is to explore the differences and similarities between the two institutions retaking some of the above topics from the speeches that legitimized them, focusing the analysis on both the modern pedagogical discourse and hegemonic medical discourse. In particular, we analyze the medical discourse as legitimizing the field, in particular, will investigate the four sub-disciplines that constituted the quintessential interpretive grid moving bodies: the descriptive anatomy, exercise physiology, gynecology and anthropometry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Scharagrodsky, P., Parenti, C. A., Fittipaldi, G. J., Martínez, S. E., Levoratti, A., Scharagrodsky, C. J., & Bonamy, M. B. (2015). La constitución histórica del campo de la cultura fí­sica y de la educación fí­sica. Actores, instituciones, discursos y polí­ticas. Argentina (1901-1938). Perspectivas De investigación En Educación Física. Retrieved from https://www.pef.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PEF2015piyf02
Section
Proyectos, informes y planes

References

Acha, O. (2000) El sexo de la historia. Intervenciones de género para una crí­tica antiesencialista de la historiografí­a. Buenos Aires: ed. El Cielo por Asalto.

Aisentein, A. & Scharagrodsky, P. (org.) (2006)Tras las huellas de la Educación Fí­sica Escolar Argentina. Cuerpo, género y pedagogí­a.1880-1950. Buenos Aires: Prometeo.

Armus, D. (2007) La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950. Buenos Aires: Edhasa.

Barbero González, J. (1996) “Cultura profesional y currí­culum (oculto) en educación fí­sica. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio”, en Revista Historia de la Educación, N º 311, Madrid, pp. 13-49.

Barrancos, D. (1997) “Socialistas y la suplementación de la escuela pública: la Asociación de Bibliotecas y Recreos infantiles (1913-1930)” en Morgade, G., (comp.) Mujeres en la Educación: género y docencia en la argentina 1870-1930,Buenos Aires: Miño y Dávila, pp. 130-150.

Bertoni, L. (1996) “Soldados, gimnastas y escolares. La escuela y la formación de la nacionalidad a fines del siglo XIX”, en Boletí­n del Instituto de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 3ra. Serie, N º 13, Bs. As., pp. 35-57.

Bertoni, L. (2001)Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Burke, P. (ed.) (2003) Formas de hacer historia. Madrid: Alianza Editorial.

Butler, J. (2001) El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.

Butler, J. (2004) “Conflicto de género, teorí­a feminista y discurso psicoanalí­tico”, en Millán, C. y Estrada, A. (edits.) Pensar (en) género. Teorí­a y práctica para nuevas cartografí­as del cuerpo. Bogotá: Edit. Pontificia Universidad Javeriana, pp. 264-283.

Connell, R. (1995) Masculinities. Berkeley: University of California Press.

Connell, R. (2001) “Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas” en Revista Nómadas N º 14 (construcciones de género y cultura escolar), Departamento de Investigaciones Universidad Central, Bogotá, pp. 156-171.

Foucault, M. (1995) La arqueologí­a del saber. Madrid: Siglo XXI.

Gleyse, J. (2007) “O diálogo das ciências humanas e das ciências da vida na educação fí­sica na França. Análise e perspectivas” en Soares, C., (org.) Pesquisas sobre o corpo. Ciências Humanas e Educação, São Paulo, Autores Asociados, pp. 139-157.

Lopes Louro, G. (1999) (Comp.) O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte:ed. Autentica.

Mosse, G. (1996) The Imageof Man: theCreation of Modern Masculinity. Oxford: Oxford University Press.

Nouzeilles, G. (2000) Ficciones somáticas. Naturalismo, nacionalismo y polí­ticas médicas del cuerpo (Argentina 1880-1910). Rosario: Beatriz Viterbo.

Saraví­ Riviere, J. (1986) Historia de la Educación Fí­sica Argentina Siglo XIX. Bs. As.: INEF.

Saraví­ Riviere, J. (1998) Aportes para una historia de la Educación Fí­sica (1900-1945). Bs. As.: IEF N º 1.